BAB 4 : SEGMENTASI PASARAN YANG STRATEGIK
Definisi:
Segmentasi Pasaran:
Ø Membahagikan pasaran kepada
kumpulan-kumpulan tertentu yang mempunyai keperluan, ciri @ gelagat tertentu
yang mungkin memerlukan campuran pemasaran @ produk yang berasingan.
Ø Himpunan sebahagian
daripada pembeli yang mempunyai keperluan / kehendak sama & tunjukkan
gelagat pembelian serupa.
Definisi:
Sasaran Pasaran:
Ø Terdiri
daripada set pembelian yang berkongsi keperluan dan ciri-ciri yang ingin
diceburi syarikat.
Ø Syarikat
perlu menilai segmen-segmen yang telah dikenalpasti & keputusan bilangan
& jenis segmen yang ingin disasarkan.
Definisi:
Pemposisian
Pasaran:
Ø
Cara
pemasar meletakkan produk dalam minda pengguna berbanding produk pesaing.
Ø
Biasanya
ditentukan pengguna berasakan sifat-sifat tertentu @ pengalaman.
Ø
Termasuk
menanam manfaat unik seperti jenama dan perbezaan dalam minda pengguna.
Segmentasi dalam Proses Strategi
Berpandukankan-Pasaran
No comments:
Post a Comment