About Me

My photo
RAJA AHMAD ZULHILMI BIN RAJA AZMAN (BBA 00372) MOHAMAD FAEZ BIN CHE RANI (BBA 00390) NOR SALWANI BT ABD WAHAB (BBA 00398) NURQUHA NAJHWA BT NAZUBER (BBA 00399) AIMA SYAHIRAH BT ROSLEE (BBA 00410)

Wednesday, 29 March 2017

Bab 4 : Segmentasi Pasaran yang Strategik

      BAB 4 : SEGMENTASI PASARAN YANG STRATEGIK







Definisi:


                    Segmentasi Pasaran:

Ø  Membahagikan pasaran kepada kumpulan-kumpulan tertentu yang mempunyai keperluan, ciri @ gelagat tertentu yang mungkin memerlukan campuran pemasaran @ produk yang berasingan.

Ø  Himpunan sebahagian daripada pembeli yang mempunyai keperluan / kehendak sama & tunjukkan gelagat pembelian serupa.








Definisi:

                   Sasaran Pasaran:

Ø    Terdiri daripada set pembelian yang berkongsi keperluan dan ciri-ciri yang ingin diceburi syarikat.

Ø  Syarikat perlu menilai segmen-segmen yang telah dikenalpasti & keputusan bilangan & jenis segmen yang ingin disasarkan.








Definisi:

                 Pemposisian Pasaran:

Ø  Cara pemasar meletakkan produk dalam minda pengguna berbanding produk pesaing.

 Ø  Biasanya ditentukan pengguna berasakan sifat-sifat tertentu @ pengalaman.


Ø  Termasuk menanam manfaat unik seperti jenama dan perbezaan dalam minda pengguna.







Segmentasi dalam Proses Strategi Berpandukankan-Pasaran








No comments:

Post a Comment